SIQ kot podporni steber za dosego varnosti in interoperabilosti železniškega prometa
Železniški potniški in tovorni promet sta po vseh svetovnih študijah in analizah dve najbolj trajnostni vrsti prevoza, saj omogočata prevoz velikega števila potnikov in tovora ob razmeroma majhni porabi energije. V zadnjih desetletjih so zato vlaganja v modernizacijo železniške infrastrukture in prometa ena ključnih prioritet držav Evropske unije (EU), vključno z Republiko Slovenijo, ki je na ta vlak stopila pred približno dvajsetimi leti.
Cilj EU je vzpostaviti enoten evropski železniški prostor, v katerem bo železniški promet varen in interoperabilen. Omenjena vidika sta temelj zadnjega, četrtega železniškega paketa zakonodaje, katere cilj je vzpostaviti skupne tehnične standarde za železniške sisteme, opremo in komponente, s čimer bo dosežena ponovna oživitev železniškega sektorja, zagotovljena boljša kakovosti storitev, več možnosti bo za potnike.
Pomembna vloga SIQ
Direktiva o interoperabilnosti železniškega prometa (EU) 2016/797 definira glavne vidike in postopke za dosego interoperabilnosti, kjer morajo ključno vlogo odigrati tudi priglašeni organi. SIQ je postal priglašeni organ za področje interoperabilnosti že leta 2009 in ta status ohranja do danes. Njihovi strokovnjaki preverjajo nivo interoperabilnosti tako podsistemov kot komponent interoperabilnosti za energijski sistem, tirna vozila, signalno-varnostne sisteme ter v sodelovanju s hčerinskim podjetjem DIS Rail, d.o.o., tudi infrastrukturo.
Direktiva je eden od treh pravnih aktov, ki zajemajo tehnični vidik četrtega paketa za železnice. Deluje skupaj z Uredbo (EU) 2016/796 o Agenciji Evropske unije za železnice in Direktivo (EU) 2016/798 o varnosti na železnici. SIQ je razširil svoje delovanje in v okviru paketa pravnih aktov postal akreditiran ocenjevalni organ za ocenjevanje po skupni varnostni metodi za ovrednotenje in oceno tveganja. Omenjeno ocenjevanje je z vidika celovite varnosti železniškega sistema zelo pomembno, saj samo skladnost s tehničnimi specifikacijami, ki jih definira Direktiva o interoperabilnosti, ne zagotavlja popolne varnosti.
SIQ torej kot strokovna, neodvisna in nepristranska institucija nudi podporo pri zagotavljanju interoperabilnosti na vseh železniških podsistemih, kakor tudi izvedbo vseh zahtevanih postopkov ocenjevanja po skupni varnostni metodi.